Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Prostředník,
který nebude přidávat hodnotu, zmizí.
Jan Mühlfeit
Na interview s obchodním a marketingovým ředitelem Českých
aerolinií Kamilem Čermákem jsme se domlouvali od 23. září, kdy České
aerolinie křtily tři nová letadla, avšak k povídání si jsme se dostali
až na jedenaosmdesáté narozeniny ČSA. Pane řediteli, jak se Kamil Čermák
ocitl u ČSA?
Po téměř devíti letech šéfování marketingu a později i obchodu
v Českém Telecomu usoudil, že je na čase začít pracovat v jiném
odvětví. Nebylo to snadné rozhodování už proto, že jsem v tom okamžení
dostal dvě nabídky od lidí, kterých si moc vážím. Jednu od společnosti
ČEZ od Martina Romana a druhou od Zuzany Řezníčkové z ČSA. Rozhodl jsem
se dělat sice stejné řemeslo – obchod a marketing, ale tentokrát
v barvách našeho národního leteckého dopravce.
8. září prezident a předseda představenstva ČSA Ing. Jaroslav
Tvrdík v rámci zahájení spolupráce ČSA / Exim Tours uvedl:
„České aerolinie pro letošní rok v oblasti charterové dopravy
naplánovaly výrazné posílení své pozice. Naše spolupráce s Exim
Tours – jednou z předních českých cestovních kanceláří –
dokazuje, že se nám plány expanze v oblasti charterů daří naplňovat.“
Ano, je to tak. Jednoznačně jsme si vytýčili cíl postavit České aerolinie
na třech pilířích, a to říkám nejen jako obchodní ředitel, ale i jako
šéf nově postaveného produktového boardu Českých aerolinií. Svého času
Vratislav Kulhánek řekl, že Škodovka potřebuje třetí model, aby stála
pevně na třech nohou, a ke stávajícím Fabii a Octavii tak přibyl Superb.
A i my dnes vyhlašujeme tři pilíře Českých aerolinií. První je
business class – dostat obchodní cestující do naší business kabiny a
zabezpečit jim takový standard, aby preferovali služby ČSA.
Druhým pilířem je samozřejmě economy class, jejíž cestující jsou
nejvíce atakováni nízkonákladovými přepravci. A my se chceme tržně
„vypořádat“ s low cost společnostmi, aniž by se samy ČSA staly low
costem. Chceme oslovovat široké spektrum potenciálních pasažérů, kteří
budou cestovat ekonomickou třídou ČSA, protože případný rozdíl v ceně
vykompenzují naše tradiční hodnoty – spolehlivost, přesnost, vysoká
kvalita palubních služeb. Za přiměřenou cenu tedy chceme nabízet vyšší
kvalitu péče o zákazníka obou našich tříd.
Třetím pilířem je postavení charterové divize, která bude doplňovat
hlavní byznys ČSA robustním nárůstem v oblasti nepravidelné letecké
přepravy.
Je veřejným tajemstvím, že v těchto dnech budeme vyhlašovat výsledky
výběrového řízení na novou středně traťovou flotilu ČSA. Budeme
zvyšovat počet letadel. Teď jich máme pětačtyřicet. Naše expanze nejde
pouze směrem posilování západních teritorií, přestože Evropa je pro nás
krajně důležitá, ale neméně důležitá je pro nás i expanze na východ.
Po desítkách let, kdy ČSA létaly pouze do Moskvy a Petrohradu, dnes létáme
i do Jekatěrinburgu, Samary, Baku a stáváme se v tomto teritoriu poměrně
významným hráčem, který tam šlape na paty i velmi dobře etablované
Lufthanse.
České aerolinie jsou světovou anomálií. I v dobách, kdy letecká
doprava více než stagnovala a kdy k dobrému tónu patřilo předhánění se
leteckých společností, včetně těch největších, v oficiálních
prohlášeních o tom, jaké restriktivní kroky právě dělají, aby zbrzdily
dynamicky narůstající sled svých ekonomických ztrát, měly ČSA
pozitivní – růstovou – dynamiku. Není se tedy co divit, že v tomto
trendu, avšak v daleko vyšších obrátkách, pokračují i v této době,
kdy letecká doprava celosvětově zaznamenává konjunkturu či se jí
blíží.
České aerolinie jsou finančně velmi zdravá společnost s kvalitní
strategií a robustním růstem. Úspěšně pokračujeme v tom, co
(v případě ČSA jedenaosmdesát let) krok za krokem budovali generace
jejích zaměstnanců. V tomto slova smyslu jsme pozitivní anomálií. Na
druhou stranu musí každý zodpovědný obchodní ředitel „aerolinek“
konstatovat, že celá industrie vchází do revolučně nového konkurenčního
prostředí, v němž, slovy Jana Mühlfeita, „kdo nebude přidávat hodnotu,
zmizí“. Tyto zákonitosti musíme respektovat, protože jejich
nerespektování by nemilosrdně smetlo všechno to, co zde budovali generace
patriotů ČSA před námi. Ostatně s ČSA (které jsou druhými nejstaršími
aeroliniemi světa) zhruba ve stejném čase založená, avšak dnes už
neexistující Sabena je toho smutným příkladem. Tradiční aerolinie byly po
desetiletí zvyklé, řeknu-li to v uvozovkách: „vyprodávat křesla“ a
to, co nechávaly stranou, byly nové obchodní modely, s nimiž nastoupili
bouřlivě low cost dopravci a přinesli tak revoluci spojenou s cenovou
válkou do celého odvětví. Do tohoto všeho aktuálně vstupuje skutečnost,
že celé toto odvětví je taženo do konkurenčního střetu „kdo víc
vydrží“ trvalým růstem cen ropy.
Od 1. ledna 2005 proto budeme následovat ostatní významné hráče na
evropském trhu letecké přepravy a agenturní provize bude činit jedno
procento. Navíc se v našem obchodním názvosloví objeví termín
„servisní poplatek“. Cena přepravy se oddělí od ceny servisního
poplatku, který si ČSA účtují za to, že zákazníkovi poskytují další
služby. Pokud si zákazník koupí letenku v kamenném obchodě, zaplatí
servisní poplatek 800 Kč a cenu letenky. Pokud si ji pořídí přes
internet, zaplatí 400 Kč. Na letence vždy uvidí, kolik platí za přepravu
a kolik za servis. ČSA se jednoznačně hlásí k trendu elektronického
obchodování. Tento směr chceme výrazně posílit i do budoucna.