Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































České aerolinie na třech pilířích

Prostředník,

který nebude přidávat hodnotu, zmizí.

Jan Mühlfeit 

Na interview s obchodním a marketingovým ředitelem Českých aerolinií Kamilem Čermákem jsme se domlouvali od 23. září, kdy České aerolinie křtily tři nová letadla, avšak k povídání si jsme se dostali až na jedenaosmdesáté narozeniny ČSA. Pane řediteli, jak se Kamil Čermák ocitl u ČSA?
Po téměř devíti letech šéfování marketingu a později i obchodu v Českém Telecomu usoudil, že je na čase začít pracovat v jiném odvětví. Nebylo to snadné rozhodování už proto, že jsem v tom okamžení dostal dvě nabídky od lidí, kterých si moc vážím. Jednu od společnosti ČEZ od Martina Romana a druhou od Zuzany Řezníčkové z ČSA. Rozhodl jsem se dělat sice stejné řemeslo – obchod a marketing, ale tentokrát v barvách našeho národního leteckého dopravce.

8. září prezident a předseda představenstva ČSA Ing. Jaroslav Tvrdík v rámci zahájení spolupráce ČSA / Exim Tours uvedl:
„České aerolinie pro letošní rok v oblasti charterové dopravy naplánovaly výrazné posílení své pozice. Naše spolupráce s Exim Tours – jednou z předních českých cestovních kanceláří – dokazuje, že se nám plány expanze v oblasti charterů daří naplňovat.“

Ano, je to tak. Jednoznačně jsme si vytýčili cíl postavit České aerolinie na třech pilířích, a to říkám nejen jako obchodní ředitel, ale i jako šéf nově postaveného produktového boardu Českých aerolinií. Svého času Vratislav Kulhánek řekl, že Škodovka potřebuje třetí model, aby stála pevně na třech nohou, a ke stávajícím Fabii a Octavii tak přibyl Superb. A i my dnes vyhlašujeme tři pilíře Českých aerolinií. První je business class – dostat obchodní cestující do naší business kabiny a zabezpečit jim takový standard, aby preferovali služby ČSA.
Druhým pilířem je samozřejmě economy class, jejíž cestující jsou nejvíce atakováni nízkonákladovými přepravci. A my se chceme tržně „vypořádat“ s low cost společnostmi, aniž by se samy ČSA staly low costem. Chceme oslovovat široké spektrum potenciálních pasažérů, kteří budou cestovat ekonomickou třídou ČSA, protože případný rozdíl v ceně vykompenzují naše tradiční hodnoty – spolehlivost, přesnost, vysoká kvalita palubních služeb. Za přiměřenou cenu tedy chceme nabízet vyšší kvalitu péče o zákazníka obou našich tříd.
Třetím pilířem je postavení charterové divize, která bude doplňovat hlavní byznys ČSA robustním nárůstem v oblasti nepravidelné letecké přepravy.
Je veřejným tajemstvím, že v těchto dnech budeme vyhlašovat výsledky výběrového řízení na novou středně traťovou flotilu ČSA. Budeme zvyšovat počet letadel. Teď jich máme pětačtyřicet. Naše expanze nejde pouze směrem posilování západních teritorií, přestože Evropa je pro nás krajně důležitá, ale neméně důležitá je pro nás i expanze na východ. Po desítkách let, kdy ČSA létaly pouze do Moskvy a Petrohradu, dnes létáme i do Jekatěrinburgu, Samary, Baku a stáváme se v tomto teritoriu poměrně významným hráčem, který tam šlape na paty i velmi dobře etablované Lufthanse.

České aerolinie jsou světovou anomálií. I v dobách, kdy letecká doprava více než stagnovala a kdy k dobrému tónu patřilo předhánění se leteckých společností, včetně těch největších, v oficiálních prohlášeních o tom, jaké restriktivní kroky právě dělají, aby zbrzdily dynamicky narůstající sled svých ekonomických ztrát, měly ČSA pozitivní – růstovou – dynamiku. Není se tedy co divit, že v tomto trendu, avšak v daleko vyšších obrátkách, pokračují i v této době, kdy letecká doprava celosvětově zaznamenává konjunkturu či se jí blíží.
České aerolinie jsou finančně velmi zdravá společnost s kvalitní strategií a robustním růstem. Úspěšně pokračujeme v tom, co (v případě ČSA jedenaosmdesát let) krok za krokem budovali generace jejích zaměstnanců. V tomto slova smyslu jsme pozitivní anomálií. Na druhou stranu musí každý zodpovědný obchodní ředitel „aerolinek“ konstatovat, že celá industrie vchází do revolučně nového konkurenčního prostředí, v němž, slovy Jana Mühlfeita, „kdo nebude přidávat hodnotu, zmizí“. Tyto zákonitosti musíme respektovat, protože jejich nerespektování by nemilosrdně smetlo všechno to, co zde budovali generace patriotů ČSA před námi. Ostatně s ČSA (které jsou druhými nejstaršími aeroliniemi světa) zhruba ve stejném čase založená, avšak dnes už neexistující Sabena je toho smutným příkladem. Tradiční aerolinie byly po desetiletí zvyklé, řeknu-li to v uvozovkách: „vyprodávat křesla“ a to, co nechávaly stranou, byly nové obchodní modely, s nimiž nastoupili bouřlivě low cost dopravci a přinesli tak revoluci spojenou s cenovou válkou do celého odvětví. Do tohoto všeho aktuálně vstupuje skutečnost, že celé toto odvětví je taženo do konkurenčního střetu „kdo víc vydrží“ trvalým růstem cen ropy.
Od 1. ledna 2005 proto budeme následovat ostatní významné hráče na evropském trhu letecké přepravy a agenturní provize bude činit jedno procento. Navíc se v našem obchodním názvosloví objeví termín „servisní poplatek“. Cena přepravy se oddělí od ceny servisního poplatku, který si ČSA účtují za to, že zákazníkovi poskytují další služby. Pokud si zákazník koupí letenku v kamenném obchodě, zaplatí servisní poplatek 800 Kč a cenu letenky. Pokud si ji pořídí přes internet, zaplatí 400 Kč. Na letence vždy uvidí, kolik platí za přepravu a kolik za servis. ČSA se jednoznačně hlásí k trendu elektronického obchodování. Tento směr chceme výrazně posílit i do budoucna.





www.csa.cz