Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Rekordní zisk 1,3 miliardy Kč
Státní podnik Česká správa letišť, který v roce 2003 provozoval tři
mezinárodní letiště: Praha-Ruzyně, Ostrava-Mošnov a Karlovy Vary-Olšová
Vrata, vykázal za rok 2003 rekordní finanční výsledek a hospodaření
skončil se ziskem před zdaněním ve výši 1,306 miliardy Kč.
V meziročním srovnání tak vykázal růst zisku o téměř 70 %, když za
rok 2002 vykázal auditovaný zisk před zdaněním ve výši 771 milionů
Kč. Hospodářský výsledek po zdanění za rok 2003 činil přibližně
934 milionů Kč – zatímco v roce 2002 to bylo 529 milionů Kč. Česká
správa letišť zaznamenala růst ziskového hospodaření nejen
v meziročním srovnání, ale i oproti svému finančnímu plánu. Ten
splnila na 147,5 %. Meziročně také vzrostl ukazatel přidané hodnoty
o 431,6 milionu Kč a celková hodnota aktiv společnosti. Ta o přibližně
1 miliardu Kč, čímž dosáhla 26,5 mld. Kč. Generální ředitel České
správy letišť Ing. Martin Kačur k tomu poznamenává: „Rok 2003 se pro
Českou správu letišť stal rokem rekordních úspěchů. Rekordní finanční
výsledek – vyšší o 70 %, rekordní počet odbavených 7,5 milionů
cestujících, stejně jako rekordní počet dopravců, kteří zařadili Prahu
na mapu svých destinací, to jsou naše výsledky za období, které celý
svět obecně hodnotil jako nepříznivé pro rozvoj letecké dopravy. Díky
aktivní marketingové politice, kdy jsme dopravcům nabídli flexibilní
cenovou politiku, a přes události, jako válka v Iráku či SARS, jsme jim na
letišti v Praze vytvořili podmínky, které je motivovaly k dalšímu
posilování svých přepravních kapacit, namísto toho, aby své linky
rušili.“
Hlavním motorem vynikajících výsledků
Česká správa letišť přišla v roce 2003 s nabídkou pro letecké
společnosti létající do Prahy, která je motivovala k dalšímu rozvoji
služeb. S padesátiprocentní slevou na přistávacích poplatcích po období
trvání válečného konfliktu v Perském zálivu a s ročním osvobozením
od přistávacích poplatků u zcela nově otevřených destinací. Hlavním
motorem vynikajících finančních výsledků za rok 2003 se stal silný
nárůst přepravních výsledků. Za jejich růstem v roce 2003 stálo jak
zvýšení provozu klasických leteckých dopravců (včetně charterových),
tak nový fenomén letecké dopravy – tzv. nízkonákladoví dopravci. Praha
se v roce 2003 stala letištěm s největší nabídkou spojení právě
s nízkonákladovými dopravci v rámci celého středoevropského regionu. Za
celý rok 2003 letělo z/do Prahy s těmito dopravci celkem 679 tisíc
pasažérů, což znamená meziroční nárůst oproti roku 2002 o téměř
100 %. Z dalších výkonů letiště v Praze Ruzyni lze uvést také
nárůst počtu odbavených letadel tzv. všeobecného letectví o 13 %.
Nejpopulárnější destinace z hlediska letů z/do Prahy v roce
2003
Londýn – 801 295 cestujících
Paříž – 403 999 cestujících
Frankfurt – 379 483 cestujících
Amsterdam – 326 330 cestujících
Moskva – 200 569 cestujících
Tel Aviv – 184 546 cestujících
Curych – 171 722 cestujících
Kodaň – 161 289 cestujících
East Midlands – 158 969 cestujících
Brusel – 150 018 cestujících
Ve znamení dalšího rozšiřování Letiště Praha-Ruzyně
V roce 2003 byla zahájena další etapa rozšiřování pražského
mezinárodního letiště – výstavba terminálu Sever 2 – pod názvem
projekt EUropa. V roce 2003 se podařilo zajistit jak financování výstavby
získáním výhodného úvěru od Evropské investiční banky, tak současně
jeho zajištění ze strany komerčních bankovních ústavů. Po svém
dokončení by terminál Sever 2 měl zvýšit odbavovací kapacitu pražského
letiště na více než 10 milionů cestujících. V současnosti se nachází
ve stavu pokročilé rozestavěnosti s tím, že Česká správa letišť
plánuje jeho částečné otevření již na letní sezónu 2005. Kromě
výstavby terminálu proběhly další aktivity s cílem další podpory růstu
pražského letiště. Zde byla vykonána především řada přípravných
aktivit se zaměřením na plánovanou výstavbu paralelní dráhy 24L /
06 R.