Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Státní podnik Řízení letového provozu České republiky,
s jehož generálním ředitelem Ing. Petrem Maternou si povídáme, potvrzuje
pozici stabilní společnosti, která je schopna zajišťovat bezpečné
prostředí pro letecký provoz a adekvátně reagovat na dynamiku vývoje
letecké dopravy. Strategická poloha Česka, pružná kapacita národního
systému, kvalita a bezpečnost poskytovaných letových provozních služeb se
projevují jako rozhodující faktory, které český vzdušný prostor činí
atraktivním. A protože se hraje na výsledky a české nebe spolehlivě
funguje, dovolím si, pane řediteli, začít nepatřičností: Kreslíř Jean
Effel by tu měl skvělou inspiraci pro „Stvoření světa“. Ačkoliv…
Effelův ústřední hrdina je univerzálním vládcem nebes, a vy „jen“
parciálním, protože Řízení letového provozu České republiky řídí
nebeský chod pouze nad Českou republikou. Tak, jako na Effelova hrdinu, jistě
i na Řízení letového provozu České republiky kdekdo kuje řadu čertovin.
Nicméně, čím dál tím hustší letecký provoz nad Českem zvládá na
jedničku.
K Effelovu vládci nebes… V jeho příběhu na to byl Pán Bůh sám.
Řízení letového provozu České republiky je kompaktním týmem
špičkových odborníků včetně těch, kteří přímo řídí letový
provoz.
Hovoříme měsíc poté, co Česko rozšířilo prostor jednotného
evropského trhu o svých 78.865 km2, avšak lze se mi domnívat, že
v oblasti řízení letového provozu k převratným změnám tímto krokem
nedošlo.
Máte pravdu. Řízení letového provozu a české letectví vůbec je
v Evropské unii prakticky dávno. Od roku 1993 se podílíme na práci
mezinárodní organizace Eurocontrol, kam jsem nejdříve jezdil jako
pozorovatel a potom jako zástupce státu do Committee of Management. Vzhledem
k tomu, že letectví je globálním fenoménem, musí být zdejší
prostředí stejné jako kdekoliv jinde na světě, tedy i v zakladatelských
zemích Evropské unie. To, co je teď na Evropské unii ve vztahu k letectví
zajímavé, je nový program „Single European Sky“ (jednotné evropské
nebe). To je zásadní krok k zefektivnění řízení letového provozu
v rámci Evropské unie. Podobné iniciativy se odehrávají v USA pod názvem
Free Flight (let bez omezení), jemuž však federativní uspořádání států
dává jiné možnosti. Stejným procesem – integrací nebe, odstraňováním
překážek, které přinášejí hranice států při plánování hlavních
dopravních toků – pak letectví prochází i v ostatních civilizací
stižených světadílech. Letectví v letošním roce opět zažívá boom.
Nárůsty jsou v řádu desítek procent už nejenom v Česku, ale
i v ostatních státech Evropské unie. To naznačuje, že se letectví vrací
do své původní role – obrovského generátoru hodnot v ekonomice. Co se
týká projektu „Single European Sky“, naplnění principu odstranění
státních hranic a sjednocení služeb v organizačním slova smyslu, to je
něco, co všichni pocítíme v historicky krátké době. Vytváří se
legislativa pro vzájemnou interoperabilitu – spolupráci systému řízení
pro vytváření funkčních bloků vzdušného prostoru. Pro jednotná pravidla
koordinace civilního a vojenského leteckého provozu (tam je to vždy otázkou
státní suverenity silněji než kde jinde) . Pro výcvik řídících
letového provozu. Pro možnosti migrace řídících letového provozu jako
pracovní síly a řadu dalších legislativních opatření, která když budou
naplněna, vzdušný prostor a řízení letového provozu v Evropě se velmi
zefektivní. Cestujícím by to mělo v konečném efektu přinést zlevnění
letenek, případně snížení zpoždění letů.
V současné době v Jenči u Prahy roste vaše nové úžasné…
Národní integrované středisko řízení letového provozu. Tam se již
v příštím roce přestěhuje podstatná část našeho podniku. V průběhu
roku 2006 se odtud začne řídit letový provoz. Je to nejenom středisko, kde
se poprvé v historii podniku všichni sejdeme pod jednou střechou. Je to
něco, co nám umožní zvládnout další nárůsty provozu v českém
vzdušném prostoru a garantovat, že poslání, k němuž jsme byli
vytvořeni, splníme i v následujících letech. Tzn., že budeme schopni
v každém okamžiku 24 hodin denně řídit vzdušný provoz v našem
prostoru na vysoké technické i organizační úrovni. Středisko bude
představovat špičku evropské kvality.
Zmínil jste nejnovější program „Single European Sky“. Už ale
v roce 1997 Česká republika podepsala dohodu o společném
středoevropském řízení letového provozu.
Dohoda CEATS (Central European Air Traffic Services) se dodneška nenaplnila.
Dokonce ani není ratifikována. A to je také jeden z důvodů, proč jsme
byli nuceni postavit vlastní středisko. Bez něj bychom neměli záruku, že
bychom (a to již v blízkém budoucnu) byli po technologické stránce s to
zvládat provoz nad naším územím. V současné době hledáme způsob, jak
využít legislativu „Single European Sky“, což je moderní řešení,
které je daleko komplexnější. Koncept středoevropského řízení letového
provozu byl založen na principu smlouvy Maastrichtského střediska (část
Německa a Benelux), které vzniklo před více než třiceti lety. Tato
koncepce je již dnes, a to i díky úžasné dynamice v oblasti
informačních technologií a přenosu dat, překonaná. Zrovna tak, jako
přidávat k současným střediskům další, a zvyšovat tak leteckým
dopravcům náklady. Proto se ve spolupráci se státní správou a ostatními
podniky řízení letového provozu snažíme najít alternativní řešení.
Z našeho pohledu jsou nám přirozenými strategickými partnery naši
sousedé. Dobré kontakty a porozumění nacházíme i u ostatních
signatářů původní smlouvy. Přitom Maďarsko a Chorvatsko budou rovněž
mít nejmodernější střediska v regionu. Společně proto hledáme
řešení, která by umožnila uspokojivě řešit i problematiku ostatních
vzdušných prostorů.
Je to pro Česko dobrý byznys vlastnit zhruba půldruhého milionu
kubických kilometrů letového prostoru?
Je možné říci, že se vzdušný prostor dá pokládat za národní
bohatství. V rámci Eurocontrolu existují jednotná pravidla pro
zpoplatňování služeb řízení letového provozu. Ceny jsou nákladové a
s ohledem na to, že každý poskytovatel má do určité míry monopolní
postavení, je vše regulováno mezinárodními dohodami a svázáno pravidly.
Díky obrovskému nárůstu provozu a pravidlům, kterými se musíme řídit,
Řízení letového provozu České republiky už po několik let snižuje ceny.
V letošním roce jsme byli vyhodnoceni tzv. Performance Review Commission
Eurocontrolu ve zprávě o ekonomických výsledcích a efektivitě
jednotlivých poskytovatelů letových provozních služeb jako
nejefektivnější služba řízení v Evropě. V tomto smyslu rovněž
očekáváme příznivé hodnocení od sdružení IATA. Nicméně IATA i od
nás stále žádá, abychom ceny dále snižovali. Pravidla pro poskytování
letových provozních služeb nám pro tržní ceny nedávají žádný prostor.
Do budoucna ale lze očekávat, že se i naše cena bude zvyšovat, protože
s tím, jak nové středisko uvedeme do provozu, začneme odepisovat majetek.
Nepředpokládáme však, že by ceny našich služeb převýšily evropský
průměr.
Takže mít na svém území firmu řízení letového provozu, kromě
toho, že zaměstnává lidi, není pro daný stát až takovým ekonomickým
přínosem?
To bych neřekl. Jsme sice státní podnik, ale ze státního rozpočtu žádné
subvence nedostáváme. Ani o ně nestojíme. Nechceme o peníze ze státního
rozpočtu soutěžit s učiteli, státními zaměstnanci, se zdravotnictvím…
Naopak odvádíme státu daně. Plníme všechny povinnosti i v dalších
odvodech za zdravotní a sociální pojištění. Jsme poměrně velký
exportér, i když exportujeme služby. Podstatná část našich příjmů je
od zahraničních leteckých společností, z nichž některé v Česku ani
nepřistávají.