Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Rozhovor s generálním ředitelem Čedoku Ing. Miroslavem Resem jsem
zahájil dotazem, jaká byla pro nejstarší českou cestovní kancelář její
šestaosmdesátá sezona.
Mohu říci, že loňský rok byl pro Čedok opět úspěšný. V oblasti
tržeb překročíme hranici tří miliard korun, hospodářský výsledek za
rok 2006 se bude blížit čtyřiceti milionům korun. Daří se nám posilovat
postavení Čedoku na trhu a tím naplňovat naši dlouhodobou strategii, která
spočívá ve zvyšování tržního podílu při současném dosažení
plánované ziskovosti. V absolutních číslech to znamená, že nárůst
v tržbách (v roce 2005 činily 2,8 mld. Kč) bude činit dvě stě
milionů korun.
Teplé počasí letošní zimy a nedostatek sněhu prý zvyšuje
poptávku po zimním koupání v mořích a oceánech…
Máte pravdu. V letošní zimní sezoně sledujeme dva protichůdné trendy.
Katastrofální nedostatek sněhu se na jedné straně negativně odráží
v poptávce po lyžařských pobytech. Prodávají se pouze lyžařské
zájezdy do míst s jistotou sněhu, tedy do oblastí s nadmořskou výškou
nad 1500 m a k ledovcům. Kromě toho klienti našeho specializovaného
oddělení Exklusive Travel Čedok nyní ve větší míře poptávají zájezdy
do amerických a kanadských lyžařských středisek, kde letos panují
ideální sněhové podmínky. Na druhé straně zaznamenáváme v letošní
zimě enormní poptávku po exotice – zájezdech k teplým mořím a
oceánům. Z tohoto pohledu nám letošní počasí spíše nahrálo, neboť
jsme měli připravenou rozsáhlou nabídku exotických zájezdů postavenou na
cenově výhodných charterových letech. Právě využití charterové letecké
přepravy v kombinaci s posilující korunou činí nabídku exotických
zájezdů Čedoku cenově dostupnou stále širšímu okruhu klientů.
Naprostým hitem letošní zimy je Kuba, kde máme prakticky všechny termíny
vyprodané. Dalšími zajímavými destinacemi jsou Jamajka, Keňa s možností
safari, nedaleký Zanzibar – ostrov koření a jako novinka indická Goa.
Velký zájem je tradičně o Thajsko, kam vypravujeme charterové lety již
několikátou sezonu. Kromě uvedených vzdálených cílů nabízíme jako
osvědčenou celoroční destinaci Egypt – letoviska u Rudého moře, kde
jsme v těchto lednových termínech překvapeni nezvykle vysokou
poptávkou.
Opusťme zimní počasí. Začátkem prosince Čedok zahájil prodej
zájezdů na léto 2007.
Ano, od počátku prosince jsou na našich pobočkách a u našich obchodních
zástupců k dispozici nové letní katalogy Čedoku. Zmínil bych se o tom
nejobsáhlejším, a to o katalogu pobytových zájezdů – Letadlem
k moři. V jeho koncepci došlo ke změnám, které přispěly k výraznému
zvýšení uživatelského komfortu našich zákazníků. Inovovali jsme grafiku
i členění, jež jsme podřídili jednoduché orientaci z hlediska
destinací, cen a základních informací o konkrétním zájezdu. Jako
naprostou novinku uvádíme u každého zájezdu v katalogu web kód, po
jehož zadání získá zákazník na internetu aktuální informaci
o zájezdu – především o případných změnách, ke kterým může po
určité době od vydání katalogu dojít . Tištěný katalog je
„statické“ médium, které vydáváme v prosinci, a vyjma dotisku s ním
pracujeme prakticky po celou sezonu, během níž přestávají platit některé
údaje a naopak v platnost vstupují jiné. Jedná se zejména o položky,
jako jsou bezpečnostní, palivové a jiné příplatky, které letecké
společnosti mohou v průběhu sezony měnit. Po zadání web kódu na
internetových stránkách Čedoku se klientovi zobrazí aktuální informace
o zájezdu včetně kalkulačky, která mu vypočte cenu.
Vy jste navíc vydali monotematický katalog „Turecko“.
Turecko považuji za jednu z nejlepších zemí pro letní dovolenou u moře.
Najdete zde krásné přírodní scenerie, čisté moře s příznivou teplotou
i v okrajových termínech letní sezony a moderní ubytovací kapacity
s vysokým standardem služeb. K tomu všemu je třeba přidat zásadní
argument pro výběr této destinace, a tím jsou mimořádně příznivé ceny.
Chceme nabídku letní dovolené v Turecku podrobněji přiblížit našim
klientům, proto jsme se zde rozhodli rozšířit nabídku ubytovacích kapacit
a ve spolupráci s naším zahraničním partnerem vydat speciální katalog
pouze na Turecko.
Jaké trendy nyní u zájezdů a poptávky po nich převládají?
Dlouhodobě registrujeme posilování zájmu o vyšší standard služeb,
zákazníci jsou ochotni si za vyšší kvalitu služeb připlatit. Stoupá
poptávka po čtyř a pětihvězdičkových ubytovacích kapacitách a po
službách all inclusive. Roste podíl leteckých zájezdů a dále zájemců
o individuální cestování – dovolené šité na míru. Co se týče
destinací, největší boom jsme loni zaznamenali u Řecka, jak
kontinentálního, tak u ostrovů, dále u kontinentálního Španělska,
Sardinie a Sicílie. Kromě samotné kvality zájezdů hraje stále
významnější roli kvalitní komunikace s klientem při výběru a rezervaci
dovolené. V loňském roce jsme dokončili redesign většiny poboček
Čedoku. Jejich nové ztvárnění zpracoval architektonický ateliér
„De.Fakto“ v čele s panem architektem Sladkým. V rámci rozvoje
pobočkové sítě Čedoku jsme se zaměřili na velká nákupní centra, kam
směřuje stále více lidí. Tyto pobočky se setkávají s velmi příznivou
odezvou klientů.
Zmínil jste se o vlastní pobočkové síti. Jak hodnotíte spolupráci
s obchodními zástupci Čedoku – cestovními agenturami? Neklesá podíl
prodejů přes tento prodejní kanál?
Právě naopak.V loňském roce jsme zde zaznamenali téměř 5% meziroční
nárůst prodejů. Podíl obchodních zástupců na našich prodejích dosahuje
téměř třiceti procent. Výrazně roste i podíl prodejů u dovolené na
míru. Je to způsobeno jednak rostoucí poptávkou po tomto typu produktu,
jednak i motivací našich prodejců, kteří mohou získat v absolutních
číslech vyšší provizi. Tak jako doposud i v nadcházejícím období
chceme dále posilovat spolupráci s našimi obchodními zástupci a vytvářet
jim stále lepší podmínky jak v oblasti provozně technické, tak v oblasti
obchodní formou zajímavých provizí a doplňkových motivačních programů.
V neposlední řadě našim obchodním zástupcům nabízíme
sedmaosmdesátiletou tradici Čedoku, která je obrovskou marketingovou
výhodou, protože pro klienta je koupě zájezdu i věcí důvěry.