Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Parkam Holiday's
Cestovní kancelář Parkam Holiday's poskytuje od svého vzniku v roce
1994 komplexní služby zajištění dovolených v Bulharsku, Itálii,
Rakousku a Chorvatsku. Vybrané lokality nerozšiřuje o další země, ale
díky důsledné specializaci zlepšuje a zkvalitňuje poskytované služby
v daných destinacích ke spokojenosti svých klientů.
Bulharsko
U Bulharska, kam cestovní kancelář Parkam Holiday's každoročně
přepravuje nejvíce turistů vlastními charterovými lety, si turisté mohou
vybrat z jeho jižní části od známého Slunečního Pobřeží, až po
civilizací a turismem nepříliš dotčenou přírodu v Achtopolu. Pro své
převážně písečné pláže s pozvolným vstupem do moře a nízké ceny za
služby a zboží je rekreace v Bulharsku vhodná především pro rodiny
s dětmi. Stále častěji ji vyhledávají ti, kteří si chtějí dovolenou
prožít u čistého moře a bez velkých finančních výdajů.
Itálie
Itálie je druhým místem, kde cestovní kancelář Parkam
Holiday's zajišťuje od května až do září letní pobyty. Mimosezonní
termíny (květen, červen, září) využívají především školy,
sportovní kolektivy a lidé v důchodovém věku. V tomto období je zde
menší turistický ruch a lze si vychutnat pěkné a klidné prostředí města
lázeňského typu. V blízkém okolí pobytových míst je možno navštívit
množství historických památek.
Rakousko
Rakousko je záležitostí zejména zimní sezóny – milovníků zimních
sportů, i když, i počet letních turistů se neustále zvyšuje. Pestrostí
sportovního vyžití a kvalitou letního odpočinku, patří Rakousko mezi
nejkvalitněji připravené destinace. Proto nechybí ani v letní nabídce
cestovní kanceláře Parkam Holiday's.
Chorvatsko
Chorvatsko se těší velkému zájmu českých turistů. Láká je průzračná
voda, panenská příroda, dobré služby i relativně krátká cesta k moři.
Lokalita, kde leží kapacity cestovní kanceláře Parkam Holiday's je vhodná
i pro ty, kteří potřebují ozdravný pobyt u moře (astma, kožní choroby
atd.), protože minerální složení vody a vliv slunce zde má léčebné
účinky.
S panem Romanem Šimkem, ředitelem cestovní kanceláře Parkam
Holiday's si povídáme o zemi Slunečního břehu, Plisky a kvalitního
vína. Parkam Holiday's se dominantně profiluje jako touroperátor na
Bulharsko. Bulharsko je z turistického hlediska velmi zajímavou a
u českých občanů čím dál oblíbenější destinací. Pane Šimku, jaká
byla vaše loňská sezona v Bulharsku?
Považuji ji za nejlepší, jakou jsme kdy měli. Každý týden jsme tam
odlétali po dvou plně obsazených letadlech z Ostravy a Brna a po třech
charterových letech z Prahy. Samo o sobě už navýšení počtu klientů
svědčí o tom, že zájem o Bulharsko opět stoupl a že se naší cestovní
kanceláři dařilo.
Čím bulharské pobřeží Černého moře českou klientelu tolik
přitahuje?
Pokud to vztáhnu na sebe, do Bulharska jsem přijel poprvé v roce
1994. A přesto, že podmínky pro provozování aktivit cestovního ruchu,
včetně jeho infrastruktury, od té doby k současnosti stouply o dvě stě
procent, už tehdy, jako teď, to byla jakási všeobjímající pohoda, která
okamžitě dýchne na českého turistu, přírodní a klimatické podmínky a
pohostinnost místních lidí. Dále fakt, že si vzájemně rozumíme a že tam
jsou pro nás velice příznivé cenové relace.
Na začátku jsem zmínil Sluneční břeh a Plisku.
To je tradiční věc a doufám, že zůstane i v nastávajících sezónách.
Naši klienti si užívají černomořských slunečných břehů, ale i již
zmíněných kvalitních bulharských brandy a vín. Zpravidla si je pak
odváží sebou domů jako suvenýry „a“ vzpomínku na Bulharsko.
Ano, zpravidla jako prchavou vzpomínku na Bulharsko, takže se už
velmi záhy těší na další letní dovolenou s cestovní kanceláří Parkam
Holiday's u Černého moře, aby spolu s nasáváním místní atmosféry
doplnili zásoby. Čeští (a i ostatní) turisté ale mají Bulharsko rádi
nejen proto, že zde mohou mít levně nakoupeno, ale i kvůli opravdovým
slunečním břehům, písečným plážím a neméně opravdovým mořským
vlnám, které jinde u teplých evropských moří bývají zřídkakdy.
Ano tím je Bulharsko rovněž zajímavé. Málokdy je tam moře úplně bez
vlnek. Povětšinou tam odpolední vítr, zvaný bris, žene vlny ke břehu.
Dovádějí v nich děti i dospělí. Není výjimkou, že se zvedají do
půldruhametrové výše. Všichni vyhlížejí ty největší. Moře je velice
čisté už proto, že na pobřeží není žádná fabrika, která by jej
znečišťovala.
Bulharsko se stalo nejen nejoblíbenější černomořskou koupací
destinací pro českou klientelu, ale i pro evropskou a zejména
západoevropskou. Spousta investorů z Německa a dalších zemí zde investuje
do infrastruktury cestovního ruchu. Bulharsku je předpovídána velká
budoucnost.
To je další věc a pro nás možná i trochu nebezpečná. Vyhlášené
letovisko Sluneční Pobřeží už v roce 2004 nabízíme především
klientům, kteří vědí, že je sice vyjde dráž, ale že jim tam budou
poskytovány služby na evropské úrovni čtyř až pěti hvězdiček.
Sluneční Pobřeží je už zcela přebudováno do
západoevropského stylu.
Ale Parkam Holiday's umí své klienty vozit nejen do luxusních
zařízení, ale i do středisek, které si pro nás starší zachovaly až
téměř nostalgicky původní kolorit. Do penzionků a soukromí, které mají
sice osobnější ráz, ale zároveň jsou cenově daleko dostupnější.
Zvláště v prvopočátku se České rodiny do Bulharska vypravovali nejen
kvůli moři a jisté nostalgii, ale především kvůli výhodným cenovým
relacím.
Pochopitelně, ceny mírně stoupají i v Bulharsku, ale řekl bych, že
pomaleji, než rostou příjmy českých občanů. Vzhledem k tomu, že se tam
ceny pohybují v desítkách korun, deset procent inflace není tak velké
navýšení, aby české klienty odradilo a Bulharsko je přestalo zajímat.
Tak. A teď mi dovolte jednu opravdu záludnou otázku. Co jste
připravili na sezónu roku 2015?
Věřím, že i tato sezóna přijde na pořad dne. Když jsme zakládali
cestovní kancelář Parkam Holiday's a rozjížděli Bulharsko, budovali jsme
ji poctivě, aby nám vydržela hodně dlouho. Do příštích let bychom
chtěli stále udržovat to, co děláme doteď. Spíše brát pěkné penziony
s kapacitou mezi dvaceti až čtyřiceti lůžky a ve velkých hotelech jen
pár pokojů pro klientelu, která si je vysloveně žádá. Věřím, že
i v roce 2015 si budeme s našimi provizními prodejci stejně dobrými a
vítanými obchodními partnery, jako je tomu dnes. Proto bych jim chtěl
i prostřednictvím prvního Všudybylu roku 2004 poděkovat, protože i do
budoucna s námi dominantní část klientů pojede právě jejich
prostřednictví. Nezakládáme vlastní pobočky. Sázíme na ně, protože
právě jejich dovednost, kredit a znalost poměrů v místech, kde působí,
nám v roce 2003 umožnily vypravovat sedm plně obsazených letadel z Česka
do Bulharska týdně.
No, jejich dovednost a váš produkt a obchodní podmínky provizního
prodeje. Zkrátka prodávat zájezdy cestovní kanceláře Parkam Holiday's byl
pro ně v roce 2003 zajímavý byznys. Sezonu roku 2015 jsme ale zase
zamluvili. Tak aspoň, jaká bude letní sezona roku 2004?
Věřím, že úspěšná jako v roce 2003. Z jedné věci ale obavy mám.
Bulharsko je, co se týče zájmu turistů, sázkou na jistotu. Spousta
cestovních kanceláří, která jej nikdy před tím nedělala, si je zařadila
do své nabídky. A pokud se chce kdo prosadit oproti již zavedeným
cestovním kancelářím na daném trhu, zpravidla tak činí cenou.
Zákonitosti souvztažnosti mezi kvalitou, množstvím poskytovaných služeb a
cenou, ale platí i v Bulharsku. Takže zpravidla musí někde něco šidit.
Buď sebe a nebo klienty. Navíc v Bulharsku je už po dva roky pro české
subjekty nezbytnou podmínkou jejich působení nutnost kooperovat s místními
cestovními kancelářemi. Za dobu, co Parkam Holiday's v Bulharsku
působí, jsme vyzkoušeli několik tamních touroperátorů. Nyní již
šestým rokem (od roku 1998) spolupracujeme s firmou, s níž jsme spokojeni
nejen my, ale zejména naši čeští klienti. Náš bulharský partner, nejen
že měl vždy snahu, ale také se naučil vycházet českým turistům
maximálně vstříc.
Kromě Bulharska, Itálie, Rakouska a Chorvatska už nabízíte i tak
strategicky významnou a úžasně perspektivní destinaci jako je Česko. Je
tomu proto, že jste se rozhodli zachytit jeho drtivý nástup? Ostatně (vzdor
mnou užitému výrazivu) v rámci domácího cestovního ruchu opravdu
dochází k jakémusi českému národnímu obrození…
Momentálně propagujeme zimu a prodáváme Čechy – Krkonoše, v nichž
cestovní kancelář Parkam Holidays koupila horskou chatu. Vše se jeví, že
nezůstaneme u tohoto jediného pobytového místa a že se v daleko větší
míře budeme v rámci domácího cestovního ruchu věnovat spolupráci
s dalšími ubytovateli a poskytovateli služeb.