Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































BRISK Tábor, a. s., patří mezi světové výrobce zapalovacích svíček a snímačů. Produkci vyváží do sedmasedmdesáti zemí. Velká část jeho dodávek jde přímo na montážní linky automobilek. Výrazně investuje do technologií a rozšiřování výrobních kapacit. Úspěšně (jedenadvacet let) působí i na ruském trhu, kam ročně prodá kolem 20 milionů svíček. 19. října 2016 v Toljatti, v centru automobilového průmyslu Ruské federace, slavnostně otevřel svůj výrobní závod OOO Brisk Rus. Projekt je významný i z pohledu dlouhodobé spolupráce s největším ruským výrobcem automobilů AvtoVAZ, který je součástí Renault-Nissan Alliance. Požadavky, jež musí splňovat dodavatel automobilky AvtoVAZ, jsou shodné s požadavky celé Renault-Nissan Alliance, což v globálním měřítku společnosti BRISK Tábor otvírá možnost účastnit se dalších projektů v rámci této aliance. BRISK Tábor do nového závodu v Rusku investoval 5 milionů eur. Výrobní linka závodu OOO Brisk Rus má roční kapacitu 5 milionů kusů zapalovacích svíček. V návaznosti na další požadavky může OOO Brisk Rus zvýšit kapacitu výroby na 9 až 10 milionů kusů ročně. BRISK Tábor se chystá rozšířit svůj závod v Toljatti i o linku na výrobu automobilových senzorů.

Bryskní BRISK Tábor

S předsedou představenstva akciové společnosti BRISK Tábor, a. s., Ing. Mojmírem Čapkou se potkáváme v pražské kavárně Slavia 2. prosince 2016, týden po konferenci „Faktory úspěchu“ a vyhlašování výsledků prestižní ankety „Českých 100 nejlepších“.
Mojmíre, mě nepřekvapilo to, že si tvoje táborská fabrika v Rusku postavila výrobní závod, ale to, jak rychle.
Co se týče rychlosti vyřizování povolení a dalších administrativních náležitostí výstavby, samotné výstavby, dodávek technologií a otevření výrobního závodu OOO Brisk Rus, která netrvala ani rok, byla to při jednáních s tamními představiteli velká perlička. Ať se zástupci gubernátora Samarské oblasti, nebo starosty Toljatti. Byli totiž zvyklí, že se u nich objevují zástupci různých zahraničních firem a pouze přednášejí, jak budou investovat. Ještě víc je ale šokovalo, když jsem jim dopoledne 19. října 2016 oznamoval, že odpoledne budou přestřihávat pásku výrobního závodu, který s ruskými zaměstnanci vyškolenými v Táboře pod vedením ruského ředitele již vyrobil přes milion kusů svíček.

Svůj první výrobní podnik v Rusku otevřel BRISK Tábor v roce 1999.
Ano ve městě, které založil český král Přemysl Otakar II., v Kaliningradu. Letos pak v Toljatti, poblíž areálu automobilky AvtoVAZ (která vyrábí nejen automobily značky VAZ, ale ve spolupráci se světovými výrobci řadu dalších), nový výrobní závod OOO Brisk Rus. AvtoVAZ má kolem šedesáti tisíc zaměstnanců. Jeho prezidentem je Francouz a viceprezidentem Ind. Má dobrou perspektivu a chystá se expandovat do dalších zemí. Náročnost ruského trhu je totiž na stejné úrovni jako západoevropského. A navíc, Ruská federace zdaleka nedosahuje stejného počtu automobilů na tisíc obyvatel jako západní Evropa a tento obrovský trh je pro výrobce automobilů a jejich subdodavatele velikou výzvou. Během příštího desetiletí tak bude Rusko zřejmě jedním z nejdůležitějších odbytišť automobilů. Proto jsme se v říjnu 2015 rozhodli co nejdřív postavit v Togliatti moderní fabriku, která bude schopna produkovat nejnovější typy zapalovacích svíček. Která bude flexibilní na změnu sortimentu a co nejblíž výrobním linkám AvtoVAZ. To se nám podařilo necelých pět kilometrů od automobilky. Jak už jsem zmínil, ještě před slavnostním otevřením, jehož se účastnili český ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, náměstek ministra průmyslu a obchodu Ruské federace Alexandr Morozov, prezident společnosti AvtoVAZ Nicolas Maure, starosta Togliatti Sergej Andrejev a vicegubernátor ekonomického rozvoje, investic a obchodu Samarské oblasti Alexandr Kobenko, už OOO Brisk Rus vyrobil přes milion svíček. Většina z nich šla rovnou na montážní linky firmy AvtoVAZ. Těší mě, že od samého počátku je výrobní kapacita OOO Brisk Rus vyprodaná, a tak v brzké době zřejmě bude potřeba postavit a uvést do provozu druhou výrobní linku na dalších pět milionů zapalovacích svíček ročně. Ze strany společnosti AvtoVAZ je zájem i o rozjetí výroby automobilových senzorů. Ty BRISK Tábor dodává do řady automobilek od Volkswagenu přes Audi až po Bentley, Seat či Škodovku. Momentálně probíhají jednání, v jakém termínu a za jakých podmínek bychom byli schopni zavést jejich výrobu také v Togliatti.

Ruská ekonomika začala daleko víc spoléhat sama na sebe.
Co se týče Ruské federace a vůbec zemí Společenství nezávislých států, tato teritoria jsem vždycky považoval za nesmírně perspektivní pro uplatnění produkce českého průmyslu. Potvrzuje se mi to posledních jedenadvacet let. Hned po privatizaci BRISK Tábor bylo jedním z našich cílů dosáhnout na trhy Ruské federace. To ale kolem roku 1995 nebylo jednoduché a složité je to i dnes. Většina podnikatelů ví, jak nesnadné je dostat se do Ruska a být tam úspěšný po stránce prodejů a hospodářských výsledků. Nám se to podařilo. První zboží do Ruska odcházelo v roce 1996 – pár kousků svíček. Dnes patří BRISK Tábor mezi importéry zapalovacích svíček do Ruska k těm největším (prodáme tam kolem 20 milionů kusů ročně) a zároveň jsme se stali významným výrobcem zapalovacích svíček přímo v Ruské federaci. To, že se v Rusku vyplatí zapalovací svíčky vyrábět, má několik aspektů. Rusko má totiž za cíl zvýšit úroveň svého průmyslu. K akceleraci tohoto procesu výrazně přispěly ekonomické sankce ze strany Západu. Díky nim si Rusko uvědomilo, že má na to, daleko víc těžit z vlastních lidských a materiálních zdrojů, a začalo klást velký důraz na kvalitu a technickou úroveň své produkce. Nejenže masivně investuje do vzdělávání, výzkumu a vývoje, ale uvědomilo si, že nejrychlejší upgrade lze realizovat prostřednictvím vstupu zahraničního kapitálu, který přináší nejnovější know-how, supermoderní technologie a sofistikovanou organizaci práce. To se markantně projevuje i v ruském automobilovém průmyslu. V ruském automobilovém průmyslu platí obdobně jako v západoevropském stejné striktní předpisy, které vycházejí ze stability procesů. BRISK Tábor za těch jedenadvacet let získal v Rusku skvělé zázemí, včetně výborných vztahů s odběrateli od Vladivostoku až po Ukrajinu a další země Společenství nezávislých států. Velmi si toho ceníme, přestože nejsme závislí pouze na Rusku. Produkce z naší táborské fabriky jde do sedmasedmdesáti zemí světa. Od USA až po Austrálii, do Jižní Ameriky, Afriku po Blízký a Střední východ atd. Nicméně za obrovský úspěch považuji to, že pětinou své produkce saturujeme asi pětadvacet procent celého ruského trhu.