Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Amerika má opět chuť cestovat

Americká ekonomika se uzdravuje
Na první pohled je patrné, že americká ekonomika se uzdravuje a Amerika má opět chuť cestovat. Problémy na burze, snížení ratingu, vysoká nezaměstnanost, dlouhodobý deficit státu a inflace jsou snad už minulostí. Většina států americké unie procházela těžkým obdobím. Docházelo k rozpočtovým škrtům v celých oblastech. K propouštění a snižování mezd ve státní sféře i v soukromém sektoru. To se promítlo na snížení výdajů hlavně za služby. Ekonomické problémy Ameriky velmi silně pocítily rodiny ze střední třídy. Všeobecná nejistota ohledně budoucnosti jejich firem a pracovních míst je nutila šetřit. K cestování nepřispíval ani oslabený dolar. To se v poslední době částečně zlepšilo. Pociťujeme posilování americké měny, jež vede ke zvýšení zájmu obyvatel Ameriky o cesty do zahraničí. Vzestup výkonnosti cestovního ruchu je patrný také na americké domácí půdě. To uklidnilo hoteliéry, restauratéry, přepravce, přírodní parky a ostatní atrakce v zemi. Trendy v americkém cestovním ruchu je tedy možno označit za mírně posilující. Víc Američanů proto bude cestovat i do Česka. Statistiky napovídají, že se k nám poslední dobou daří turisty z USA nalákat. Podle mých odhadů jejich počet za rok 2012 výrazně přesáhne hranici 330 tisíc. Je však zajímavé sledovat i další ukazatele. Nejen kolik turistů navštíví Česko, ale i průměrnou dobu pobytu, objem utracených peněz a také kam k nám jezdí. Jednoznačně dominuje Praha, rádi však navštěvují i ostatní regiony.

Standardní dovolená, čtrnáct dní
Zhruba 60 % Američanů preferuje ubytování v hotelu, v soukromí jich bydlí kolem 40 %.
Byznys klientela volí hotel z 80 %, zato ubytování v soukromí jen z 20 %. Typický americký turista, který míří do České republiky, je vzdělanější a starší pětačtyřiceti let. Délka jeho pobytu u nás se pohybuje kolem 3 až 4 dnů. Do jisté míry limitující je, že standardní dovolená je v USA čtrnáct dní. Státní zaměstnanci mají většinou nárok na tři týdny. Při cestách do Evropy mají Američané tendenci navštívit víc zemí. Velká část jejich cest spadá do kategorie návštěva rodiny a příbuzných. Hodně jich během pobytu v Česku vyhledává kulinářské zážitky, nákupy, zajímají se o návštěvu historických míst a poznávací zájezdy s možností navštívit i menší města a ostatní turistické oblasti. Určitá část hledá zážitky spojené s aktivitami, jako jsou cykloturistika, sjíždění řek, pěší túry, rybolov apod. Poměrně vysoké procento Američanů při plánování a realizaci svých cest využívá služeb cestovních kanceláří. Proto je pro Česko velmi důležité udržovat stálý kontakt s americkými touroperátory, nabízet jim účast na workshopech, vzdělávacích seminářích a famtripech.

Američané bonitními klienty
Jak už jsem uvedl, typický americký turista, který v rámci svých evropských cílů volí Českou republiku, je obvykle z domova zvyklý na vysokou kvalitu služeb. Američané jsou bonitními klienty, kteří neváhají za kvalitu zaplatit. Poptávají širokou škálu produktů cestovního ruchu včetně těch z oblasti MICE. Oblíbené jsou návštěvy lázní, byť se z důvodu krátkých dovolených jen výjimečně týkají klasických pobytů, které např. v Mariánských Lázních absolvovali světově proslulí Američané Mark Twain nebo Thomas Alva Edison, určitě ale medical tourismu, golfu apod. U amerických turistů tak mají se svými nabídkami šanci uspět všechny regiony Česka. Jde o to obrátit na sebe pozornost amerických touroperátorů a prokázat jim a jejich klientům kvalitu našich produktů. Určitě je zapotřebí usilovat o to, aby se turista z USA do naší krásné země rád vracel a měl chuť navštěvovat i další místa.

Na koho se zaměřit
Do budoucna bych doporučoval se zaměřit na hispánskou komunitu, která je v USA velmi početná. Začíná podstatně víc cestovat i do jiných destinací než jen do španělsky hovořících zemí. Tradičně už jsou naší cílovou skupinou američtí Židé, kteří Česko i střední a východní Evropu navštěvují opakovaně. Ostatně jednou z jejich nejvýznačnějších osobností v novodobých dějinách je zakladatel amerického reformního judaismu rabín Isaac Mayer Wise, který založil Unii amerických hebrejských kongregací, hebrejskou Union College a Ústřední konferenci amerických rabínů. Před tím, než odešel do Spojených států amerických, působil v Radnicích v Plzeňském kraji. Takže i dnes již opravená synagoga by se mohla pro americkou židovskou komunitu stát významným turistickým magnetem, jak to v interview pro Všudybyl podotýká tajemník Federace židovských obcí JUDr. Tomáš Kraus (viz www.e-vsudybyl.cz, článek nazvaný „Radnice – významné poutní místo“).

Česko, bezpečná a přátelská destinace
Naše země je zámořskými turisty vnímána jako bezpečná a přátelská destinace. Město Praha je velký tahák, má obrovské renomé. Někdy je však pro Američany až moc synonymem České republiky. Ale buďme rádi. Je jejich bránou do Česka, které je vždy pro většinu návštěvníků z USA něčím novým a originálním.
Pavel Kosař

Pavel Kosar | Director | CzechTourism North America
1109 Madison Avenue | New York, NY 10028
T (212) 288–0830 | F (212) 288–0971 |102
E kosar@czechtourism.com
Book your trip at www.traveldeals.czechtourism.com