Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Ambiciózní cíl

S ředitelem Českých aerolinií pro obchod ČR Ing. Luďkem Hladišem jsme se potkali 26. března na vyhlašování nejúspěšnějších partnerů ČSA za rok 2003 v pražském hotelu Diplomat. Pane řediteli, jaký byl uplynulý rok pro ČSA z hlediska prodejů letenek v České republice?
Přesto, že celosvětově byl rok 2003 pro leteckou přepravu silně poznamenán negativními událostmi (válka v Iráku, SARS aj.), prodeje ČSA na domácím trhu i nadále pokračovaly vzrůstajícím trendem a o 6 % překonaly výsledky roku 2002. V rámci spolupráce s non-IATA agenturami a cestovními kancelářemi jsme dosáhli 15,7% nárůstu. S IATA agenturami pak 14%. Ještě bych pro ilustraci průběhu roku 2003 dodal, že celkový objem prodejů všech leteckých společností realizovaný v Česku prostřednictvím IATA agentur narostl pouze o 3,6 %.

To napovídá, že ČSA byly loni ve srovnání s většinou dalších leteckých společností, na něž se letenky prodávají v Česku, daleko úspěšnější a že svými výkony zřejmě držely celkovou pozitivní dynamiku českého trhu s letenkami.
Pochopitelně to pokládáme za úspěch a především pak za výsledek dobré spolupráce mezi ČSA a IATA agenturami v České republice. Dařila se nám ale i spolupráce s non-IATA agenturami a touroperátory, s nimiž jsme vytvořili řadu zajímavých produktů. Rád bych proto využil této příležitosti a poděkoval všem svým kolegům a také našim obchodním partnerům, kteří se na našem společném úspěchu podíleli.

Rok 2004 bude pro České aerolinie velmi důležitý. Dá se říci, že díky vstupu Česka do Evropské unie až zlomový.
Bezesporu. A to i pro prodej letenek v České republice. Daleko více než kdy jindy budeme čelit nové a rozšiřující se konkurenci, a to nejen z řad nízkonákladových leteckých dopravců. Trh se připravuje na zavádění nového modelu prodeje. Rok 2004 je obdobím, které bude náročné pro všechny účastníky. Přesto si klademe ambiciózní cíl dosáhnout letos většího nárůstu prodejů než v roce 2003, a to o minimálně 7 %.
Zatím první výsledky z počátku tohoto roku ilustrují, že se trh konsolidoval. V České republice došlo v průběhu prvních tří měsíců k zajímavému nárůstu prodeje letecké přepravy. Celkový nárůst prodeje všech leteckých společností dosáhl 12 %, přičemž nárůsty prodeje samotných ČSA se pohybovaly na dvojnásobku tohoto průměru okolo 24 %. Tak vysoké nárůsty za počáteční období roku jsou však způsobeny také tím, že srovnatelné období v minulém roce bylo citelně poznamenáno nepříznivou mezinárodní situací.

Dynamika prodejů ČSA v roce 2003 rozhodně nebyla dána pouze z podstaty. A i když jsou letos mezinárodní podmínky pro leteckou dopravu příznivější než loni, 24% nárůst domácích prodejů ČSA z počátku tohoto roku opět výrazně převyšuje dynamiku prodejů většiny ostatních leteckých společností.
V roce 2004 rozhodně nehodláme stagnovat. Připravili jsme významný plán doplnění flotily našich letadel, což se odrazilo v rozšíření naší sítě o nové destinace. Jsou to Baku, Dortmund, Lucemburk, Krakov, Samara, Jekatěrinburg, Marseille. Poprvé spojujeme dvě evropské destinace, které ani jedna nejsou na území České republiky – Marseille ve Francii se španělskou Barcelonou. V rámci Evropské unie využíváme možnosti, kterou dává evropská legislativa, tzn. že dopravce ze třetí země spojuje dvě země, z nichž ani jedna není jeho domovskou. Vedle zavádění nových destinací také významně posilujeme náš provoz do mnoha stávajících. Zvyšujeme počet spojení, což přináší vyšší komfort a větší možnosti našim cestujícím při plánování jejich cest. Výrazně zvyšujeme počet frekvencí, například do Birminghamu – na 10 letů týdně, do irského Dublinu na 12 týdně a Corku na 6 týdně, do Edinburgu na 13 týdně, do Mnichova až na 19 týdně, do Varšavy ze sedmi na 19 letů týdně, do Rigy na 12letů , do Vilniusu na 9letů a Tallinnu na 10 letů týdně a do mnoha dalších.
Pro zlepšení spojení s regionem severní Moravy budeme provozovat také 26 letů týdně mezi Ostravou a Prahou.

Jak svou obchodní politikou reagujete na masivní nástup nízkonákladových leteckých dopravců a, nebojím se říci, na cenovou válku ze strany renomovaných leteckých dopravců?
Vedle rozšíření naší sítě a posílení počtu spojení do vybraných destinací hodláme účinněji využívat všech segmentů trhu, včetně okrajových, které jsme doposud oslovovali v menší míře nebo pouze příležitostně.
S účinnosti od 1. dubna jsme do více než dvaceti evropských destinací zavedli atraktivní tarify určené převážně pro individuální turistickou klientelu a nejnižší ceny se pohybují od 2990 Kč. Do Ostravy a Bratislavy dokonce od 1990 Kč. Do mnoha dalších destinací zavádíme ceny od 3990 Kč. V oblasti levných tarifů pokrýváme většinu našich destinací. Mezi nejatraktivnější budou určitě patřit Paříž, Amsterodam, Londýn, Madrid, Benátky nebo Vídeň, ale své příznivce si jistě najdou i ty méně frekventované, jako například Göteborg, Düsseldorf, Riga, Edinburg a další.
V rámci spolupráce s touroperátory se České aerolinie podílejí také na nabídce turistických skupinových i individuálních zájezdů. A to i do velmi vzdálených destinací, jako jsou Colombo a nově v letošní zimní sezoně i Male. Turisté z České republiky, kteří mají zájem si v době zdejší zimy udělat léto s koupáním a sluncem, tak mohou odpočinek na pláži na Maledivách zkombinovat s poznáváním krásných památek na Srí Lance. I tyto produkty jsou atraktivní nejen obsahem, ale i cenou, za niž se dají pořídit.





www.csa.cz