Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
S ředitelem Českých aerolinií pro obchod ČR Ing. Luďkem
Hladišem jsme se potkali 26. března na vyhlašování nejúspěšnějších
partnerů ČSA za rok 2003 v pražském hotelu Diplomat. Pane řediteli, jaký
byl uplynulý rok pro ČSA z hlediska prodejů letenek v České republice?
Přesto, že celosvětově byl rok 2003 pro leteckou přepravu silně
poznamenán negativními událostmi (válka v Iráku, SARS aj.), prodeje ČSA
na domácím trhu i nadále pokračovaly vzrůstajícím trendem a o 6 %
překonaly výsledky roku 2002. V rámci spolupráce s non-IATA agenturami a
cestovními kancelářemi jsme dosáhli 15,7% nárůstu. S IATA agenturami pak
14%. Ještě bych pro ilustraci průběhu roku 2003 dodal, že celkový objem
prodejů všech leteckých společností realizovaný v Česku
prostřednictvím IATA agentur narostl pouze o 3,6 %.
To napovídá, že ČSA byly loni ve srovnání s většinou dalších
leteckých společností, na něž se letenky prodávají v Česku, daleko
úspěšnější a že svými výkony zřejmě držely celkovou pozitivní
dynamiku českého trhu s letenkami.
Pochopitelně to pokládáme za úspěch a především pak za výsledek dobré
spolupráce mezi ČSA a IATA agenturami v České republice. Dařila se nám
ale i spolupráce s non-IATA agenturami a touroperátory, s nimiž jsme
vytvořili řadu zajímavých produktů. Rád bych proto využil této
příležitosti a poděkoval všem svým kolegům a také našim obchodním
partnerům, kteří se na našem společném úspěchu podíleli.
Rok 2004 bude pro České aerolinie velmi důležitý. Dá se říci,
že díky vstupu Česka do Evropské unie až zlomový.
Bezesporu. A to i pro prodej letenek v České republice. Daleko více než
kdy jindy budeme čelit nové a rozšiřující se konkurenci, a to nejen
z řad nízkonákladových leteckých dopravců. Trh se připravuje na
zavádění nového modelu prodeje. Rok 2004 je obdobím, které bude
náročné pro všechny účastníky. Přesto si klademe ambiciózní cíl
dosáhnout letos většího nárůstu prodejů než v roce 2003, a to
o minimálně 7 %.
Zatím první výsledky z počátku tohoto roku ilustrují, že se trh
konsolidoval. V České republice došlo v průběhu prvních tří měsíců
k zajímavému nárůstu prodeje letecké přepravy. Celkový nárůst prodeje
všech leteckých společností dosáhl 12 %, přičemž nárůsty prodeje
samotných ČSA se pohybovaly na dvojnásobku tohoto průměru okolo 24 %. Tak
vysoké nárůsty za počáteční období roku jsou však způsobeny také
tím, že srovnatelné období v minulém roce bylo citelně poznamenáno
nepříznivou mezinárodní situací.
Dynamika prodejů ČSA v roce 2003 rozhodně nebyla dána pouze
z podstaty. A i když jsou letos mezinárodní podmínky pro leteckou dopravu
příznivější než loni, 24% nárůst domácích prodejů ČSA z počátku
tohoto roku opět výrazně převyšuje dynamiku prodejů většiny ostatních
leteckých společností.
V roce 2004 rozhodně nehodláme stagnovat. Připravili jsme významný plán
doplnění flotily našich letadel, což se odrazilo v rozšíření naší
sítě o nové destinace. Jsou to Baku, Dortmund, Lucemburk, Krakov, Samara,
Jekatěrinburg, Marseille. Poprvé spojujeme dvě evropské destinace, které
ani jedna nejsou na území České republiky – Marseille ve Francii se
španělskou Barcelonou. V rámci Evropské unie využíváme možnosti, kterou
dává evropská legislativa, tzn. že dopravce ze třetí země spojuje dvě
země, z nichž ani jedna není jeho domovskou. Vedle zavádění nových
destinací také významně posilujeme náš provoz do mnoha stávajících.
Zvyšujeme počet spojení, což přináší vyšší komfort a větší
možnosti našim cestujícím při plánování jejich cest. Výrazně
zvyšujeme počet frekvencí, například do Birminghamu – na 10 letů
týdně, do irského Dublinu na 12 týdně a Corku na 6 týdně, do Edinburgu
na 13 týdně, do Mnichova až na 19 týdně, do Varšavy ze sedmi na
19 letů týdně, do Rigy na 12letů , do Vilniusu na 9letů a Tallinnu na
10 letů týdně a do mnoha dalších.
Pro zlepšení spojení s regionem severní Moravy budeme provozovat také
26 letů týdně mezi Ostravou a Prahou.
Jak svou obchodní politikou reagujete na masivní nástup
nízkonákladových leteckých dopravců a, nebojím se říci, na cenovou
válku ze strany renomovaných leteckých dopravců?
Vedle rozšíření naší sítě a posílení počtu spojení do vybraných
destinací hodláme účinněji využívat všech segmentů trhu, včetně
okrajových, které jsme doposud oslovovali v menší míře nebo pouze
příležitostně.
S účinnosti od 1. dubna jsme do více než dvaceti evropských destinací
zavedli atraktivní tarify určené převážně pro individuální turistickou
klientelu a nejnižší ceny se pohybují od 2990 Kč. Do Ostravy a Bratislavy
dokonce od 1990 Kč. Do mnoha dalších destinací zavádíme ceny od
3990 Kč. V oblasti levných tarifů pokrýváme většinu našich destinací.
Mezi nejatraktivnější budou určitě patřit Paříž, Amsterodam, Londýn,
Madrid, Benátky nebo Vídeň, ale své příznivce si jistě najdou i ty
méně frekventované, jako například Göteborg, Düsseldorf, Riga, Edinburg a
další.
V rámci spolupráce s touroperátory se České aerolinie podílejí také na
nabídce turistických skupinových i individuálních zájezdů. A to i do
velmi vzdálených destinací, jako jsou Colombo a nově v letošní zimní
sezoně i Male. Turisté z České republiky, kteří mají zájem si v době
zdejší zimy udělat léto s koupáním a sluncem, tak mohou odpočinek na
pláži na Maledivách zkombinovat s poznáváním krásných památek na Srí
Lance. I tyto produkty jsou atraktivní nejen obsahem, ale i cenou, za niž se
dají pořídit.