Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Aby hromadná doprava měla přednost před individuální

S generálním ředitelem a členem představenstva akciové společnosti ČSAD Praha holding a.s. Ing. Pavlem Vráblíkem se potkáváme 1. dubna 2010.
Pane řediteli, provozujete nejvýznamnější autobusové nádraží v České republice, leteckou terminologií by bylo lze říci autobusový „hub“, a přitom jste soukromou společností.

Je to tak. Díky své strategické poloze jsme počáteční i cílovou stanicí řady důležitých autobusových linek propojujících Českou republiku ze/do všech možných směrů a největším autobusovým nádražím nejen v Praze, ale i v Česku. A ačkoli jsme takovým významným dopravním uzlem, jsme soukromou firmou. Naše nádraží, jako ostatní dopravní infrastruktura, slouží k tomu, aby lidé, kteří se potřebují odněkud někam dostat, se tam dostali podle jízdního řádu a pohodlně. Zaznamenáváme ale dvě odlišné skupiny náhledů na existenci centrálního autobusového nádraží. Na straně jedné, že velké autobusové nádraží v centru Prahy je nesmysl. Že kdyby jich bylo šest na okraji Prahy, že by to bylo lepší. Naproti tomu opačné názory, že naopak centrální autobusové nádraží má velký smysl, protože člověk, který chce cestovat, najde na jednom místě linky do řady směrů. Pro příměstskou dopravu (obzvlášť pro lidi, kteří do Prahy každodenně přijíždějí za prací) ze vzdálenosti 20 – 30 km, je určitě racionálnější dojet autobusem na okrajovou stanici metra. Ale pokud cestujete dálkově, je hodně nepraktické, aby vás autobus vysadil na okraji Prahy a vy jste potom hledali a vymýšleli, odkud vám jede autobus nebo vlak na další směr, a poté transferovali taxíkem nebo MHD (zpravidla s několika přestupy) s objemnou bagáží. Máte-li vše na jednom místě, je to podstatně pohodlnější. Samozřejmě, že s tím souvisí úskalí průjezdnosti Prahou. Ale to je spíš na povídání s lidmi, kteří mají možnost to ovlivnit. Pokud je cílem naučit lidi preferovat hromadnou dopravu, je k tomu potřeba vytvořit předpoklady. Základním je umožnit autobusům, ať už modrým, nebo červeným MHD, tramvajím, trolejbusům a žlutým taxíkům přednostní jízdu před osobními auty. Už proto, že člověk je tvor líný a pohodlný. Dokud to vychází časově nastejno nebo lépe, bude jezdit autem. Ovšem když opakovaně zjistí, že desítky minut stojí v koloně v zacpaném jízdním pruhu a kolem projíždí jeden autobus za druhým, možná zapřemýšlí, jestli mu pohodlí auta, vykoupené několikanásobným dojezdovým časem, stojí za to, nebo zdali raději nejet hromadnou dopravou. Jsem přesvědčen, že je to o tom, aby hromadná doprava měla přednost před individuální. Dokud tomu tak nebude, budou lidé preferovat svůj automobil.

V tomto vydání Všudybylu předseda představenstva akciové společnosti Jindřichohradecké místní dráhy Ing. Jan Šatava říká, že jejich nádraží a stanice vnímá jako vstupní brány do daného města nebo obce. Také váš odbavovací terminál výrazně zkulturnil.
Snad všichni, kdo cestovali z Florence, si v loňském roce všimli podstatné změny. Tedy že vyrostla a byla zprovozněna nová odbavovací hala, která nás posunula na standard terminálu letiště. To, co cestujícím nabízí, je totiž na mezinárodní úrovni. Komfort dvaceti pokladen, zázemí rychlého občerstvení, obchodů, vysoce kultivované sociální zařízení, klimatizované prostředí, které to vše dává pasažérům našich klientů – autobusových dopravců – důstojné zázemí pro čekání na autobus nebo na přijedší pasažéry.
V naší odbavovací hale je informační pult a intrenet, kde se cestující mohou dozvědět informace o dopravním spojení. Je tam velká informační tabule, jež je obdobou letištních informačních systémů, z níž lze vyčíst, v kolik a ze kterého nástupiště odjíždí váš spoj, zda autobusový spoj přijede načas nebo (pokud) jaké má zpoždění.
Autobusovým dopravcům v ní nabízíme pronájem pokladen, aby svým pasažérům mohli poskytovat komplexní servis. Hledáme možnosti, jak jim přímo tady na nádraží zabezpečit kancelářské zázemí. Avšak v tomto se potýkáme s problémem nedostatku místa. Jsme v centru Prahy, a ne všechny budovy okolo nádraží patří právě nám.

Vaše nádraží poskytuje zázemí nejen lidem, ale i strojům, jejich řidičům a stevardům.
I to je součástí naší komplexní služby dopravcům, protože i lidé spoza velkých volantů si potřebují odpočinout a smysluplně trávit bezpečnostní přestávky. Proto vcelku rádi využívají zázemí našich ubytoven. Ať tady v areálu nádraží Na Florenci nebo na Rohanském ostrově. Na obou místech také poskytujeme zázemí na odstav autobusů a k jejich úklidu.

Jaké jsou, podle vás, perspektivy autobusové dopravy?
Jsem přesvědčen, že ještě dlouho bude mít významné postavení při zajišťování dopravní obslužnosti České republiky včetně v režimu dopravy provozované ve veřejném zájmu. Zatím si neumím představit, co by ji kdy v budoucnu mohlo nahradit. Ne každý bude jezdit autem. Síť železnic rovněž nikdy nebude tak hustá jako síť silnic. Takže autobusy určitě ano. Otázkou je poměr mezi dálkovou přepravou a krátkými spoji. Avšak nemyslím si, že by na větší vzdálenosti, např. Praha – Ostrava, případě do Rakouska či Německa, zaznamenala tak veliký odliv pasažérů k letecké nebo železniční dopravě, a že by je autobusy přestaly jezdit.