Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































87 milionů litrů denně

Shell Aviation provázel letecký průmysl již od jeho počátků. Společnost Royal-Dutch Shell, která vznikla v roce 1907 sloučením britské dopravní a obchodní firmy Shell Transport and Trading Company a holandské petrolejářské společnosti Royal Dutch Petroleum Company, zajišťovala letecké palivo při nejvýznamnějších meznících rozvoje letectví: 1909 první úspěšný přelet kanálu La Manche, který uskutečnil 25. června Louis Blériot 1919 první přelet přes Atlantik 1919 let Vickerse Wimyho z Anglie do Austrálie, Shell zajišťoval plnění v průběhu cesty na třiceti místech 1929 první let čínského pilota z Evropy do Číny

• Shell „Aviation“ zajišťuje plnění leteckými palivy na více než osmi stech letištích v devadesáti zemích světa, což je kolem dvaceti tisíc letadel odebírajících více než 87 milionů litrů paliva denně • Česká republika je prvním státem bývalého východního bloku, ve kterém se společnost Shell aktivně zapojila do leteckých činností • letecké aktivity mají ve skupině společností Shell tradici již od roku 1919 • pro Shell Aviation je vždy prvořadou otázkou bezpečnost a stoprocentní kvalita paliva • stále přísnější jsou bezpečnostní audity a dokonalejší technologie plnění letadel pohonnými hmotami • provoz Českých aerolinií i ostatních leteckých společností jak přilétajících tak odlétajících z České republiky stále roste • Letiště Praha-Ruzyně upevnilo svoji roli evropské letecké křižovatky • po vstupu České republiky do Evropské unie by se měla pozice českých mezinárodních letišť ještě více posílit • letošní povodně a co dál…• 

Letecké palivo, ať již je to letecký benzín pro stroje s pístovými motory či letecký petrolej pro proudové motory letadel, maziva a jejich kvalita jsou alfou i omegou bezpečného létání. Společnost Shell, divize Aviation, je největším plničem letadel v České republice. Tak jako před rokem jsem si proto dovolil v souvislosti s hlavním tématem oslovit ředitele Shell Aviation v České republice Ing. Milana Kačabu.
Letecké aktivity mají ve skupině společností Shell dlouholetou tradici, která se datuje již od roku 1919. Za uplynulých 82 let rostly nejen objemy prodaného leteckého paliva a maziv, jimiž se firma Shell zařadila mezi první světové ropné společnosti, ale také profesionalita a odborné znalosti jejích pracovníků. Díky těmto vlastnostem se na společnost Shell trvale obrací celá řada světových letišť se žádostmi o vypracování nejrůznějších studií a expertíz. S rozvojem letectví se vyvíjela i letecká paliva. Shell jako první obchodoval se stooktanovým leteckým benzinem, vyvinul Avgas 100/130 a stál u zrodu paliv typu JET. V současnosti Shell Aviation nabízí plnění na více než osmi stech letištích v devadesáti zemích, kde naplní kolem dvaceti tisíc letadel více než 87 miliony litry paliva denně. Česká republika se pak stala prvním státem bývalého východního bloku, ve kterém se společnost Shell aktivně zapojila do leteckých činností. Přesněji by však bylo třeba říci, že „znovuzapojila“, neboť v období před a poté krátce po II. světové válce působil Shell na letištích v Praze a ve Zlíně. Prvořadou součástí našeho investičního programu zde v České republice je ochrana životního prostředí. Ta je totiž jedním ze základních pilířů firemní filozofie společnosti Shell vůbec.

Je tomu rok, co civilní letecká doprava zažila obrovský šok. Skeptici předvídali její omezení. Opak je pravdou. Pane řediteli, k jakým změnám od našeho loňského povídání došlo u Shell Aviation.
Klientela zůstala poměrně stabilní. Žádný nový velký přepravce v tomto mezičase do Prahy nepřišel. Nicméně jak provoz Českých aerolinií, tak ostatních leteckých přepravců ve srovnání s rokem 2001 vzrostl výrazným způsobem a na objemu za prvních pět měsíců roku 2002 činí navýšení přibližně deset procent. Domnívám se, že stěžejní měrou k tomuto trendu, vedle pozitivního povědomí o Česku, coby perspektivní destinaci, do které se létá za byznysem, studiem či odpočinkem, přispělo i upevňující se postavení Českých aerolinií jakožto součásti letecké aliance SkyTeam. Již jste zmínil, že Letiště Praha-Ruzyně dokázalo v uplynulých letech zvyšovat svoji průchodnost vzdor tomu, že některé dlouhodobé prognózy nepočítaly s tak strmou křivkou poptávky po osobní letecké přepravě z a do České republiky. Vstupem ČSA do SkyTeamu a díky progresivnímu investičnímu rozvoji tak Letiště Praha-Ruzyně enormně posílilo svoji roli evropské letecké křižovatky. Řada pasažérů transkontinen­tálních letů volí Prahu i jako místo přestupu.

Je možné konstatovat, že po tragických událostech 11. září byla v oblasti civilní letecké přepravy iniciována řada opatření, díky jimž je dnes letecká doprava ještě bezpečnější než před rokem. Ostatně i celkový objem přepravních výkonů v oblasti letecké osobní přepravy je dnes vyšší.
11. září 2001 mělo pochopitelně veliký vliv. Celkem dynamicky rozjetá sezóna loňského roku se po něm propadla do velkého útlumu. Lidé se báli cestovat. Letadla létala poloprázdná. Letecké společnosti prodělávaly, zejména na linkách do Spojených států, takže i klienti Shell Aviation zde v České republice byli nuceni omezit lety do USA. Naše výtoče v litrech se tehdy snížily o zhruba pětadvacet procent. V současné době se tato krize jeví jako překonaná. Zejména česká klientela ráda volí letecký způsob přepravy a dá se říci, že v daleko větší míře než loni, narozdíl od Američanů, kteří tráví dovolenou velmi často přemísťováním se vlastními vozy – cestováním po Spojených státech amerických. Určitá obdoba se projevila i v sousedním Německu, odkud se rovněž poněkud méně létá a poněkud více jezdí auty na dovolenou, třeba i na Balkánský poloostrov. Pro Shell Aviation je otázka bezpečnosti trvale prvořadou. Kontrola kvality paliva je na vysokém stupni. Provádějí se stále přísnější bezpečnostní audity, zdokonaluje se technologie a systém kontrol, aby se z hlediska plnění letadel pohonnými hmotami nemohlo stát nic, co by ohrozilo cestující a letecký provoz.

Jaký trendy čekají oblast, v níž Shell Aviation podniká poté, co české území postihly nebývalé záplavy?
Než se vyjádřím k vaší otázce, chtěl bych říci, že to, co se stalo, je obrovská tragédie. Pro mnoho lidí, historické památky i pro hospodářství České republiky vůbec. Na druhou stranu, obrovská vlna solidarity včetně mezinárodní humanitární pomoci i nezbytnost obnovy a rekonstrukce země, již dnes iniciují a dávají základy oživení nejen v hospodářské oblasti, ale i v komunální či kulturní sféře, což ve svém důsledku povede k jejich pozvednutí na vyšší, než předpovodňovou úroveň.
A co se týče trendů v oblasti, v níž působí Shell Aviation? Předpokládám, že po vstupu České republiky do Evropské unie zřetelně posílí pozice letišť nejen pražského, brněnského, ostravského, ale i dalších mezinárodních. Naše společnost bude tak, jako doposud, velmi ráda a účinně napomáhat rozvoji letištních aktivit nejen poskytováním služeb na nejvyšší úrovni, ale také již zmiňovaným vypracováváním nejrůznějších studií a expertíz.

Jak se Shell Aviation v době záplav vypořádal s následky šíření poplašné zprávy, kdy (doufejme, že snad jen v zájmu zajištění vyšší sledovanosti) některá média pustila do světa informaci, že je ohroženo zásobování Letiště Praha palivem a tím ohrožen jeho provoz?
Nevím, na základě čeho byla tato informace vypuštěna a už vůbec mi není jasné, které tři na sobě nezávislé seriózní zdroje ji mohly komu potvrdit. Shell Aviation od prvních dní ohrožení povodněmi úzce spolupracoval s výrobcem i dopravci leteckého petroleje tak, aby provoz žádného z námi obsluhovaných letišť nebyl ohrožen či omezen. V očekávání brzkého vytvoření humanitárního leteckého mostu jsme v Praze dokonce navýšili svoji běžnou skladovací zásobu o několik dní a v záloze měli připraveny další dodávky paliva ze zahraničí. V žádném případě nehrozilo omezení provozu letišť z důvodu nedostatku leteckého paliva, jak bylo některými medii publikováno. Při této příležitosti mi dovolte také prostřednictvím Všudybylu, veřejně poděkovat za dobrou spolupráci dodavateli paliva, České rafinérské a.s. i přepravci, Českým drahám a jejich ředitelům za pomoc při zajištění bezpečných dodávek paliva a jeho bezproblémové dopravy po železnici až na letiště Praha-Ruzyně. Právě díky jejich perfektní součinnosti se Shell za této složité situace mohl daleko razantněji podílet na speciálních dodávkách leteckých pohonných hmot pro záchranné akce letky Armády České republiky, zajistit palivo pro České Budějovice, Táborsko a Žatecko, kde elitní týmy armádních záchranářů zasahovaly.





www.shell.cz



www.aviation.shell.com